طرز تهیه جوجه کباب

 

جوجه کباب یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که در دستورهای متنوع تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه یکی از مرسو‌م­ترین کباب‌های ایرانی است که پای ثابت بیشتر دورهمی‌ها و مهمانی‌ها محسوب می‌شود  و به همین دلیل می‌توان به عنوان یکی از مجلسی‌ترین غذاهای ایرانی روی آن حساب کرد. علاوه بر آن، جوجه کباب به دلیل اینکه بسیار سریع آماده می‌شود و می‌توانیم مواد آن را از قبل آماده کنیم، جزء غذاهای حاضری نیز محسوب می‌شود که بیشتر در گردش‌های بیرون از خانه و پیکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از انواع جوجه کباب می‌توان به جوجه کباب زعفرانی، جوجه کباب لبنانی، جوجه کباب مکزیکی، بندری، هندی، ژاپنی، اسپانیایی، جوجه کباب ماستی، جوجه کباب رستورانی و... اشاره کرد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه جوجه کباب، به توضیح مواد مورد نیاز آن می‌پردازیم و در پایان، بهترین جوجه کباب تهران را به شما معرفی می‌کنیم.

طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی

برای تهیه جوجه کباب زعفرانی باید ابتدا مواد زیر را تهیه کنید. توجه داشته باشید که مواد لازم گفته شده برای ۴ نفر مناسب است.

سینه، ران یا فیله مرغ

۱ تا ۱٫۵ کیلوگرم

سس مایونز

۲ قاشق غذاخوری

ماست چکیده

۲ قاشق غذاخوری

سس خردل

۲ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش تازه

۳ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده

½ فنجان غلیظ

پیاز

۳ عدد

فلفل دلمه‌ای

۱ عدد

روغن مایع

۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه

به مقدار دلخواه

کره

به مقدار دلخواه

  1. برای طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی ابتدا باید قسمت‌های مناسب گوشت مرغ را انتخاب کنید. اگر قصد دارید جوجه کباب را برای مهمانی درست کنید باید از سینه و فیله مرغ که بهترین گزینه هستند استفاده کنید، زیرا به راحتی خرد می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به صورت یکدست و مرتب سیخ کرد.
  2. اما اگر قصد دارید برای خودتان جوجه ‌کباب درست کنید و خوشمزگی آن را اولویت قرار می‌دهید؛ بهتر است از یک مرغ کامل استفاده کنید. ابتدا باید پوست مرغ را به طور کامل جدا کنید و آن را دور بریزید.
  3. سپس باید مرغ را به چهار قسمت تقسیم کنید. اگر بخواهید جوجه را بدون استخوان درست کنید باید تمام استخوان‌های درون گوشت مرغ را به طور کامل خارج کنید. پیشنهاد می‌شود برای انجام این کار حتماً از یک کارد تیز استفاده کنید تا گوشت مرغ خراب و له نشود.
  4. پیشنهاد ما این است که برای تجربه هرچه بهتر، جوجه کباب را به صورت مخلوط با استخوان و بدون استخوان درست کنید. یعنی قسمت‌هایی مثل سینه مرغ که بدون استخوان هستند و قسمت‌هایی مثل بال، کتف و ران که استخوان دارند را با یکدیگر ترکیب کنید و سیخ بکشید.
  5. در مرحله بعد باید گوشت مرغ را پس از خرد کردن درون یک کاسه بزرگ بریزید. ابتدا زعفران را دم کنید و سپس آن را به مرغ‌ها اضافه کنید و آن را به خوبی با گوشت مرغ ترکیب کنید تا تمام قسمت‌های مرغ به خوبی رنگ زعفرانی بگیرند.
  6. حالا نوبت آن است که درب کاسه را با یک سلفون بپوشانید و آن را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا زعفران به خوبی به خورد تکه‌های مرغ برود. پس از گذشت یک ساعت کاسه را از یخچال خارج کنید و روغن مایع را به ترکیب خود اضافه کنید.
  7. در این مرحله باید تکه‌های گوشت مرغ را به خوبی زیر و رو کنید تا به طور کامل به وسیله روغن پوشش داده شود. این کار باعث می‌شود که جوجه‌های شما پس از پخت، نرم و آبدار بمانند و ریختن آب لیمو ترش باعث خشک شدن آن‌ها نشود.
  8. پس از اینکه تکه‌های مرغ را به طور کامل با روغن مایع پوشاندید، حالا نوبت آن است که ترکیباتی مانند سس خردل را به همراه سس مایونز، ماست چکیده، آب‌لیمو ترش و مقداری نمک و فلفل سیاه را به کاسه مرغ خود اضافه کنید. مجددا بار دیگر تمامی این ترکیب‌ها را به طور کامل با یکدیگر مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شوند.
  9. در این مرحله لازم است پیاز و فلفل دلمه‌ای را به صورت درشت و یا خلالی خرد کنید و آن را به کاسه ترکیب خود اضافه کنید. پس از انجام این کار کمی مواد را زیر و رو کنید تا فلفل دلمه‌ای و پیاز به طور کامل با دیگر مواد ترکیب شوند. پس از اینکه مواد را به خوبی ترکیب کردید، درب کاسه را مجدداً به وسیله سلفون بپوشانید.
  10. در این مرحله جوجه‌ها باید دست کم به مدت حداقل ۴ ساعت درون یخچال بمانند تا مواد، به خوبی به خورد تکه‌های مرغ برود. البته توصیه ما به شما این است که اگر قصد دارید جوجه کباب لذیذ و پفکی درست کنید از شب قبل مواد را آماده کنید و سپس آن را درون یخچال قرار دهید.
  11. پس از این که چهار ساعت گذشت و جوجه‌ها طعم دار شدند حالا می‌توانید کاسه را از یخچال خارج کنید. سپس قطعات مرغ را روی تخته گوشت قرار دهید و قطعات بدون استخوان را در کنار هم و استخوان دارها را هم در یک سیخ جداگانه به سیخ بکشید.
  12. در این مرحله پس از اینکه سیخ کردن جوجه‌ها به طور کامل به پایان رسید حالا باید منقل را پر از زغال کنید و آن را به صورت یک دست روشن و آماده کنید. سپس سیخ‌ها روی منقل بچینید. در صورت تمایل می‌توانید قبل از کباب کردن جوجه‌ها مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید.
  13. حالا نوبت آن است که سیخ‌ها را به صورت مرتب، هر چند لحظه یکبار بچرخانید تا جوجه‌ها به صورت کاملاً یکنواخت و یکدست بپزند. در صورت تمایل می‌توانید چند عدد گوجه فرنگی و فلفل سبز هم سیخ کنید و در کنار جوجه‌ها روی منقل کباب قرار دهید.
  14. در مرحله آخر، پس از اینکه کباب کردن جوجه‌ها به پایان رسید کره را ذوب کنید و با برس روی جوجه‌ها بمالید. اگر طعم کره را دوست ندارید، می‌توانید آن را از مواد حذف کنید. در نهایت پس از اینکه جوجه‌ها به طور کامل نرم و پخته شدن آن را به همراه برنج یا نان سرو کنید.

طرز تهیه جوجه کباب ماستی

حالا که با طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی آشنا شدید، نوبت آن است که با طرز تهیه جوجه کباب ماستی نیز آشنا شوید. تهیه جوجه کباب ماستی نیز مانند جوجه کباب زعفرانی چندان کار سختی نیست. برای انجام این کار ابتدا باید مواد لازم را که در جدول زیر قرار دادیم تهیه کنید. این مواد برای چهار نفر مناسب هستند.

ران و سینه مرغ

۱ کیلوگرم

زعفران دم کرده (اختیاری)

۵ قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ

۱ عدد

سیر

۸ حبه

ماست چکیده

۱ لیوان

روغن محلی یا روغن

۴ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش

۴ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی

به مقدار کافی

پاپریکا و تخم گشنیز

۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه

به مقدار کافی

فلفل دلمه‌ای

۱ عدد

فلفل سبز

به مقدار کافی

  1. در مرحله اول برای طرز تهیه جوجه کباب ماستی خوشمزه، ابتدا باید گوشت مرغ را به صورت مکعبی و یا متوسط خرد کنید. از یک ظرف بزرگ استفاده کنید و مواد را داخل آن بریزید و سپس زعفران دم کرده را به تکه‌های مرغ خود اضافه کنید و آن را آنقدر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود.
  2. حالا نوبت آن است که روی ظرف خود را به وسیله یک درپوش یا سلفون بپوشانید و اجازه دهید حداقل به مدت ۱۰ دقیقه درون یخچال استراحت کند. در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و آن را به تکه‌های مرغ خود اضافه کنید.
  3. در این مرحله باید پوست سیر را جدا کرده و آن را له کنید و به تکه‌های مرغ خود اضافه کنید. سپس می‌توانید ترکیباتی مانند فلفل سیاه، پاپریکا، نمک و ... را به مخلوط مرغ خود اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا مواد به طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند.
  4. در این مرحله نیز بایستی ماست چکیده، روغن محلی و آبلیمو را به مخلوط مرغ خود اضافه کنید و آن را آنقدر مخلوط کنید تا مواد به طور کاملاً یکدست با یکدیگر ترکیب شوند و مواد به همه قسمت‌های مرغ برسد. سپس بار دیگر روی ظرف را بپوشانید.
  5. اجازه دهید تا مواد به مدت ۴ ساعت درون یخچال بماند تا به طور کامل مواد ترکیب شده با مرغ، به خورد آن برود. پس از گذشت چهار ساعت، می‌توانید مواد را از یخچال خارج کنید و مرغ را به سیخ بکشید.
  6. حالا نوبت آن است که فلفل سبز و گوجه فرنگی را به سیخ بکشید. در ادامه منقل را آماده کنید و درون آن را پر از ذغال کنید و صبر کنید تا به طور کاملا یکدست روشن شود. سپس سیخ‌های جوجه کباب را روی منقل می‌چینید و اجازه می‌دهید تا مرغ کاملاً نرم و مغز پخت شود.
  7. در این مرحله باید هر چند دقیقه یک بار سیخ جوجه را به طور مداوم بچرخانید تا جوجه‌ها به طور یکدست کباب شوند. در صورت تمایل می‌توانید فلفل سبز و گوجه‌ها را روی آن قرار داده تا آن‌ها نیز مانند جوجه کباب‌ها به طور کامل کباب شوند.
  8. هنگامی که جوجه‌ها به طور کامل مغز پخت شدند، آن‌ها را به همراه فلفل سبز و گوجه از روی منقل بردارید و درون ظرف مورد نظر خود بریزید. سپس می‌توانید آن را به صورت دورچین به همراه فلفل سبز و گوجه تزیین کنید و با برنج یا نان میل کنید.

نکات مهم برای طرز تهیه جوجه کباب

در ادامه می‌خواهیم چند نکته بسیار مهمی که اغلب کمتر به آن پرداخته شده است را به شما بگوییم:

از بین رفتن رنگ و طعم زعفران

همان‌طور که گفته شد؛ ابتدا زعفران را اضافه کرده و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا زعفران به طور کامل وارد بافت مرغ شود. اگر زعفران به همراه دیگر مواد اضافه شود، پیاز به طور حتم طعم و عطر زعفران را از بین خواهد برد. بنابراین اگر دوست دارید تا رنگ و طعم زعفران در جوجه کباب شما مشخص شود باید آن را جدا، به ترکیب خود اضافه کنید.

سفت شدن جوجه کباب

دلیل سفت شدن جوجه کباب مربوط به آب‌لیمو ترش و نمک است. اگر قبل از اینکه تکه‌های مرغ خود را به طور کامل با روغن مایع بپوشانید از ترکیب آب لیموترش و نمک استفاده کنید در پایان جوجه کباب شما سفت و خشک خواهد شد. البته توجه داشته باشید که اضافه کردن آب‌لیمو و نمک بیش از اندازه نیز می‌تواند جوجه کباب شما را سفت کند.

بهترین چلوکبابی تهران کجاست؟

شاید خیلی از شما علاقه داشته باشید تا جوجه کباب‌ را خودتان در منزل درست کنید، اما بسیاری از افراد هستند که دوست دارند برای صرف جوجه‌کباب و کباب به رستوران مراجعه کنند، یا برای مهمانان خود از یک رستوران معروف، غذا سفارش دهند. از آن‌جایی که جوجه‌کباب یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است، باید شیوه درست پخت آن حتماً اجرا شود. به همین دلیل به شما بهترین جوجه کباب در پاسداران را معرفی کنیم تا در صورتی که تمایل داشتید، به راحتی با مراجعه حضوری و یا از طریق سفارش آنلاین، غذای مورد نظر خود را به آسانی سفارش دهید.

رستوران صفری یکی از بهترین رستوران‌های تهران!

رستوران صفری برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ با نام‌های مختلف و مکان‌های مختلف فعالیت خود را از محله یافت آباد تهران شروع کرد و بعدها خود را به میدان توحید و سپس سید خندان و هم اکنون به خیابان پاسداران رسانده است. در طی سال‌های مختلف، مدیریت این رستوران با سختی و مشقت‌های فراوان توانست در سال ۱۳۹۴ با ثبت برند صفری در خیابان ساقدوش، برند خود را برای اولین بار ثبت کند. این رستوران فعالیت خود را با ارائه محصولات بسیار با کیفیت در بسته بندی‌های مناسب به دست مشتریان خود می‌رساند و هدف آن‌ جلب رضایت و خشنودی مشتریان است. هم اکنون رستوران صفری با داشتن دو شعبه در خیابان پاسداران جنب کلانتری و جمع دشتستان، پذیرای مشتریان خود می‌باشد. از انواع محصولات رستوران صفری می‌توان به آش، حلیم، کباب‌لقمه، کباب مخصوص، جوجه کباب زعفرانی، جوجه کباب رستورانی، انواع سالاد، سوپ، دسر، نوشیدنی و... اشاره کرد.

 سخن پایانی

از آن‌جایی که امروزه بیشتر افراد به دلیل مشغله‌های مختلف ممکن ‏است وقت غذا درست کردن نداشته باشند؛ بنابراین به دنبال یک رستوران با کیفیت هستند تا بتوانند غذای مورد علاقه خود را سفارش دهند. به همین دلیل در این مقاله، رستوران صفری که یک رستوران بسیار با کیفیت برای صرف انواع جوجه کباب به شمار می‌رود، به شما معرفی کردیم. نکته‌ای که بایستی به آن توجه کنید؛ این است که هر رستورانی نمی‌تواند عنوان بهترین رستوران را از آن خود کند؛ چرا که باید از لحاظ سرویس دهی، کیفیت غذا و مواردی از این دست، بهترین عملکرد را نشان مشتریان خود داده باشد که رستوران صفری توانسته تمامی این قابلیت‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.