همه چیز درباره رازهای چلوکباب کوبیده خوشمزه

چلو کباب کوبیده یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در هر دورهمی سفره شما را رنگین و خوش طعم میکند. کوبیده یکی از خوشمزهترین و پرطرفدارترین غذای آسیایی است که طعم و بوی خوش آن به همه ثابت شده است. یک ظاهر نوستالژیک جذاب از این خوراک لذیذ، باعث شده است تا انواع مختلفی از دستور طبخ آن در سرتاسر کشور و جهان وجود داشته باشد و به یک غذای ملی تبدیل شود. این غذا با طعم متفاوتی که در بین سایر غذاهای ملی دارد، تاریخچه جداگانه و بسیار جذابی دارد. در ادامه با طرز تهیه این غذای خوشمزه و بهترین کبابی تهران آشنا خواهید شد.

درباره کباب کوبیده چه میدانید؟

در حال حاضر این خوراک در سراسر ایران سرو میشود اما خاستگاه اصلی آن شمال کشور بوده است. در اکثر نقاط کشور کباب کوبیده را با نانهای مخصوص محلی و یا نان لواش نوش جان میکنند. انواع خطهای میخی که در دورههای بینالنهرینی وجود دارد، حاکی از این است که غذاهای گوشی همراه با نان و سبزی از آن دوره رواج پیدا کرده بود.

ایران که در مسیر راه ابریشم قرار داشته همیشه در حال تبادل غذایی با هند، مغولستان و چین بوده است. برنج باسماتی که از چین وارد ایران میشد و بسیار طرفدار داشت؛ بعدها ایرانیان را به این فکر انداخت که ترکیب یک غذای گوشتی با برنج هندی بسیار خوشمزه و مقوی خواهد شد. به همین منظور در زمان پادشاهان قاجار گوشت کوبیده کم کم به صورت غذای مجلل و درباری در آمد و به صورتهای مختلفی طبخ شد.

چگونه کباب کوبیده رستورانی درست کنیم؟

برای طرز تهیه کباب کوبیده خوشمزه، ابتدا لازم است که از یک چرخ گوشت مناسب استفاده کنید. گوشت را باید به خوبی چرخ کنید. دقت کنید که هر چه گوشت شما تازهتر و چرخکردهتر باشد، طعم بهتری خواهد داشت و زیر دندان خوش خوراکتر خواهد بود. پس بهتر است در وهله اول از کیفیت چرخ گوشت خود مطمئن شوید. در ادامه میزان مواد مصرفی برای تهیه این خوراک، آورده شده است.

مواد لازم تهیه کوبیده برای چهار نفر:

  • گوشت چرخ کرده اعلا به اندازه یک کیلوگرم
  • یک عدد پیاز بزرگ رنده و آبکش شده
  • یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه
  • یک قاشق غذاخوری پودر سماق
  • مقداری زعفران
  • نمک
  • فلفل
  • چهار عدد گوجه فرنگی
  • دو عدد پیاز خام

ابتدا زعفران را ساییده و نصف فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از آن محلول خوش طعم و خوش رنگ زعفران را در محفظهای دردار بگذارید تا به خوبی دم بکشد. گوشتی که انتخاب میکنید بهتر است از ترکیب راسته قلوهگاه باشد. گوشت را تازه تهیه کنید و بعد از شستن چرخ کنید. طوری گوشت را چرخ کرده که ذره درشتی در آن باقی نماند. بهتر است مخلوط گوشت خود را چهار بار از چرخ گوشت بگذرانید تا بافتی نرم و لطیف به خود بگیرد.

یک عدد پیاز درشت را با رنده ریز، به خوبی رنده کنید و آب آن را کاملا بگیرید. بهتر است پیاز شما هیچ آبی نداشته باشد تا مانع شل شدن و ریختن مواد از سیخ شود. بعد پیاز رنده شده را به مخلوط گوشت چرخ کرده خود اضافه کنید. به مدت دو تا سه دقیقه خوب گوشت و پیاز را با هم ورز دهید تا کاملا مخلوط شود. سپس میتوانید ادویههای لازم خود را مانند نمک، فلفل، زردچوبه و سایر ادویههای محلی که در شهر شما کاربرد دارد را به مواد اضافه کنید. باز هم به مدت دو دقیقه خوب مواد را ورز داده و مخلوط کنید تا تمام ادویه و مزهها به خورد گوشت برود.

در این مرحله میتوانید سه قاشق غداخوری، آب زعفران خوش رنگ و اعلاء را به مواد گوشتی خود اضافه کنید و دوباره به خوبی هم بزنید. حالا آن را در یک ظرف در بسته ریخته و به مدت 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و خوب طعم دار شود‌. زعفران مزه کباب کوبیده شما را خوش طعمتر و دلپذیرتر خواهد کرد.

حالا از این مخلوط میتوان هشت سیخ کباب آماده کرد. کافی است مقدار معین و کوچکی از مواد را با فشار دست و انگشت به خوبی روی سیخ بکشید و آن را بر روی منقل یا باربیکیو بگذارید. از گوجههای خام یا کبابی شده و همچنین پیاز کبابی یا خام میتوانید استفاده کنید.

نکات لازم برای کباب کردن

بعد از آن که مواد را سیخ کردید، فورا آن را بر روی شعله نگذارید. این باعث میشود وسط آن نپخته باقی بماند یا سطحش به سرعت بسوزد. کافی است حدود یک ربع سیخها را در فضای آشپزخانه بگذارید تا دیگر وا نرود و خوب مغز پخت شود. در همین مدت میتوانید منقل خود را روشن کرده و آماده کنید.

حالا سیخها را به آرامی روی منقل بگذارید. بهتر است از حرارت متوسط برای پخت استفاده کنید. اگر میزان حرارت کمتر باشد گوشت از روی سیخ جدا شده و میریزد. همچنین بالعکس اگر حرارت خیلی بالا باشد باعث سوختگی آن میشود. پس بهترین حالت حرارت متوسط است. در همین حین باید با بادبزن به آرامی آنها را باد بزنید تا حرارت به تمام نقاط پخش شود و یک جا مستقر نباشد تا بسوزاند.

بعد از چند دقیقه که مطمئن شدید مواد به سیخ چسبیده، حالا وقت آن است که آن را برگردانید تا طرف دیگرش شروع به پختن کند. بهتر است سیخها را به ترتیب بچرخانید تا همه در یک زمان بپزد و یک طرف سوخته و یا یک طرف خام نماند. بعد از آن که ظاهری هوس انگیز و پخته شده به خود گرفت میتوانید آن را از روی حرارت بردارید. در انتها کافی است کره آب شده روی کبابها بریزید و با نون سنگک و سبزی یا برنج نوش جان کنید.

مقدار پیاز برای کباب کوبیده

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که دقیقا میزان پیاز من باید چقدر باشد تا موادم شل نشده و وا نرود. همانطور که در بالا خواندید، برای تهیه 8 سیخ کباب کوبیده و یا یک کیلوگرم گوشت، کافی است از یک عدد پیاز بزرگ یا دو پیاز متوسط استفاده کنید. میزان پیاز مصرفی برای این خوراک بسیار مهم است، زیرا اگر مقدار پیاز رنده شما بیشتر از حد معمول باشد مواد شما وا رفته و روی سیخ نمینشیند؛ همچنین اگر پیازتان از حد معمولش کمتر باشد مزه و طعم خوشایندی نخواهد گرفت. پس در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید.

  • نکته مهم دیگر در رابطه با پیاز این غذای لذیذ آن است که حتما پیاز خود را رنده ریز کنید. اگر رنده درشت کرده باشید مخلوط شما به خوبی هم نخواهد خورد و پیازها در حین کباب شدن خواهند سوخت‌.

مقدار گوشت برای کباب کوبیده برای هر نفر

برای هر نفر حدود 250گرم گوشت چرخ کرده کافی میباشد. اما شما میتوانید بر اساس ذائقه خود میزان گوشت خود را تعیین کنید. برای گوشت کبابی بهتر است از قلوهگاه گوسفند استفاده کنید تا چربی لازم برای غذایتان را فراهم کند. همچنین در کنار آن راسته گوساله را چرخ کرده تا قوام بهتری به خود بگیرد. مخلوط این دو نوع میتواند یک ترکیب جذاب و بسیار خوشمزه برای شما به ارمغان بیاورد. اگر از گوشت تازه استفاده کنید خیلی بهتر خواهد بود زیرا طعم لذیذ آن را بهتر خواهید چشید و تازگی آن را حس خواهید کرد.

کباب کوبیده را در بهترین کبابی تهران بخورید!

اگر زمان کافی برای طبخ این خوراک وسوسه انگیز را ندارید، کافی است یک سر به بهترین رستوران تهران بزنید. تهران همیشه مهد غذاهای خوش طعم و خوش بویی است که هوش از سر هر رهگذری میبرد. محال است از کنار یک کبابی عالی در تهران بگذرید و بوی خوش آن شما را مجاب نکند که طعم یک لقمه از بهترین غذاهای گوشتی آن را نچشید.

  • اگر به دنبال بهترین رستوران در منطقه پاسداران تهران هستید، بی‌شک رستوران صفری یک وعده لذیذ از کباب کوبیده و سایر خوراکها را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

در کنار کباب چه مخلفاتی را بخوریم؟

حتما وقتی به رستوران میرفتید در کنار سفارش کباب کوبیده خود، پیاز، لیمو، گوجه و سایر مواد غذایی مختلف را میدیدید. همواره ایرانیان خوش ذوق و هنرمند همیشه در کنار وعدههای غذایی خود بهترین چینشها و خوراکیها را پدید میآوردند. با همین ترفند همیشه آشپزی و هنر ایرانیان سرآمد کل جهان است. حالا میخواهیم بدانیم در کنار این خوراک دلپذیر از چه مخلفاتی استفاده میشود و فایده آنها چه خواهد بود؟

سماق

سماق که یک ترکیب خوش رنگ قرمزی و یک طعم ترش و ملس را برای تمامیغذاها رقم میزند، فوایدی زیاد به هنگام مصرف با غذاهای گوشتی دارد. این طعم دهنده میتواند میزان کلسترول و آلودگی خوراک گوشتی را کاهش دهد. همچنین به سلامتی و پاکسازی دستگاه گوارش کمک زیادی خواهد کرد. یکی از مخلفات پر و پا قرص در کنار کوبیده، سماق بوده است.

زیتون پرورده

یکی از چاشنیهای جدانشدنی از سفرههای رنگین ایرانی، زیتون پرورده است. در کناز طعم خوشی که این زیتون همراه غذا برای شما پدید میآورد، آهن خون شما را بالا برده و برای رفع کم‌خونی بسیار مهم است. اگر احساس میکنید میزان انرژی بدنتان کم است و زود به زود سرما میخورید این ترکیب عالی میتواند سیستم بدنی شما را تقویت کند و بسیار مفید خواهد بود. زیتون پرورده میتواند به دلیل طبع گرمی که دارد آنزیمهای بدن شما را فعال کند و سوخت و ساز بیشتری در سلولهای شما اتفاق بیفتد.

پیاز

سرو پیاز در کنار انواع غذاها جزو سنت دیرینه ایرانیان است. مصرف پیاز میزان کلسترول بد خون را کاهش داده، مانع از بروز سکته قلبی شده و همچنین حاوی فلاونوئید میباشد که بسیار برای قلب مفید است.

سالاد شیرازی

رنگارنگی مواد تشکیل دهنده این سالاد، اشتها هر کس را باز میکند. محال است یک نگاه به این ترکیب بندازید و نخواهید آن را امتحان کنید‌. ویتامین سی موجود در آبلیمو و آبغوره این سالاد، سیستم دفاعی بدن شما را تقویت میکند و میزان جذب آهن را در بدن شما افزایش میدهد.

سالاد فصل

کاهو آنقدر خاصیت دارد که فوایدش از هیچکس پنهان نمانده است. ویتامینهای گروه سی و همچنین مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و مس همگی در این سالاد معجزهآسا نقش بسته است. این ترکیب فوقالعاده مفید باعث تقویت بافتهای عضلانی بدن شما، زخمهای موجود در مجاری ادراری و مثانه میشود و همچنین قوای جنسی را بهبود میبخشد. در کنار این همه خواص شما میتوانید سوخت و ساز بدن خود را افزایش داده و یک غذای عالی همراه با مخلفاتی مفید و جذاب میل کنید.

کباب کوبیده را با چه چیزهایی نخوریم؟

خب در اینجا به این مبحث میپردازیم که کوبیده را همراه چه مخلفاتی نخوریم و تاثیر آن چگونه خواهد بود؟ محققان کشف کردهاند که مصرف لبنیات مانند دوغ، ماست و یا کفیر و غیره همراه با خوراکهای گوشتی ضرر خواهد داشت. علاوه بر این که میزان جذب آهن کباب را کاهش میدهد باعث دیر هضم شدن و سردی معده نیز خواهد شد.

اگر درد مفصلی و یا روماتیسم دارید از مصرف ماست با این مدل غذاها جدا بپرهیزید. این ترکیب میزان بیماری و شدت آن را افزایش میبخشد. به خصوص درد مفاصل را شدیدتر کرده و مانع رسیدن مواد معدنی و پروتئین لازم به بدن میشود. مصرف همزمان ماست یا دوغ با گوشت میزان بروز لک و پیسی را بر روی پوست زیاد میکند. اگر قرص آنتی بیوتیک مصرف میکنید هیچ وقت آن را همراه با غذاهایگوشتی نخورید زیرا میزان جذب آن را بسیار کاهش خواهد داد.

جمعبندی

از قدیم تا به الان، دورهمیهای خانوادگی با حضور یک غذای مجلل و شاهانه همیشه گرمتر و پر رونقتر بوده است. کباب کوبیده یک وعده اصلی و خوشمزه است که هیچ وقت از لیست غذایی ایرانیهای خوش ذوق خط نمیخورد و یک خاطره خوب برای همه رقم خواهد زد. طعم یک کباب اصیل، تنها از دست آشپزان معروف و ماهر ایرانی بر میآید. اگر بخواهید ترتیب یک مهمانی عالی را بدهید، میتوانید به بهترین کبابی پاسداران سری بزنید.

رستوران صفری با کادری مجرب و حرفهای توانسته است روزهای روشن و شبهایی به یاد ماندنی برای مشتریان خود رقم بزند که طعم یک خوراک خوشمزه همیشه زیر دندانشان باشد! کافی است تنها یک بار به این مجموعه غذایی سر بزنید تا با هنر دست آشپزان حرفهای آشنا شوید و یک روز خاطره ساز برای خود یا عزیزانتان بیافرینید.