چرا کباب کوبیده به سیخ نمی‌چسبه؟

 

از خوراک‌های ملی ایران، کباب کوبیده است که آوازه آن به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز رسیده است. گوشت چرخ کرده ماده اصلی این خوراک لذیذ را تشکیل می‌دهد. کباب کوبیده را اغلب در کنار پلو زعفرانی سرو می‌کنند، اما سرو آن در کنار نان به خصوص سنگگ نیز مرسوم است. به جرات می‌توان گفت این کباب خوش‌طعم و بو از محبوب‌ترین غذاها در بین ایرانیان است. آوازه کباب‌های کوبیده ایرانی تا حدی در جهان پیچیده شده که حتی کباب گلپایگان به ثبت میراث ناملموس کشور نیز رسیده است. با این حال، یکی از سوالات پرتکرار این است که چرا کباب کوبیده به سیخ نمی‌چسبه؟ طبخ کباب در منزل می‌تواند با این شرایط سخت و دردسرساز باشد. در ادامه به مواردی که از وا رفتن گوشت از سیخ کباب جلوگیری می‌کنند، اشاره خواهیم کرد.

از چه گوشت‌هایی می‌توان در طبخ کباب استفاده کرد؟

کباب کوبیده، یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که تنوع زیادی دارد. اصلی‌ترین ماده این غذای لذیذ گوشت گوسفندی است که باید مقدار چربی مناسبی داشت باشد. با این حال، کباب کوبیده را می‌توان با انواع گوشت‌ها نظیر گوشت گاو یا گوساله و مرغ نیز طبخ کرد. بهترین کباب شمال تهران را می‌توانید در کنار یک پلو زعفرانی خوشمزه با گوجه‌کبابی و مخلفات دیگر میل کنید.

مواد لازم برای طبخ یک کباب کوبیده لذیذ چیست؟

از رازهای چلوکباب کوبیده خوشمزه استفاده مواد مناسب و تازه است. اندازه و نحوه ترکیب مواد در نهایت یک کباب کوبیده خوش‌طم را به ارمغان خواهد آورد. به خاطر داشته باشید این که چرا کباب کوبیده به سیخ نمی‌چسبه ، می‌تواند تا حدی به اندازه موادی که استفاده می‌کنید، مربوط باشد. در نتیجه، در انتخاب و مخلوط مواد کباب دقت لازم را داشته باشید. از مواد لازم برای کباب کوبیده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیاز ۵۰۰ گرم
  • راسته گوساله ۵۰۰ گرم
  • قلوه‌گاه گوسفند ۵۰۰ گرم
  • گوجه‌فرنگی متوسط ۴ عدد
  • زعفران دم‌کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، سماق و فلفل سیاه

طرز تهیه یک کباب کوبیده خوشمزه به زبان ساده

برای قوام بهتر، گوشت بره یا گاو را دو بار چرخ کنید. می‌توانید برای مزه بهتر، مخلوطی از گوشت بره و گاو را نیز تهیه کنید. همچنین در کباب کوبیده مرغ از پیازچه یا پیاز سبز، جعفری نیز استفاده می‌شود. نمک، فلفل سیاه، پیاز بسیار ریز رنده شده و در صورت تمایل یک زرده تخم مرغ را به ازای هر کیلو گوشت، به ظرف اضافه کنید.

بعد از مخلوط‌کردن همه مواد، خوب آن‌ها را ورز دهید و روی آن را بپوشانید. سپس مخلوط گوشت را حداقل یک ساعت یا یک شب در یخچال قرار دهید تا گوشت خوب سرد شود. کباب کوبیده را بر روی سیخ‌های پهن و مسطح و به طور سنتی بر روی ذغال داغ کباب و همراه با چلو (برنج سفید ساده با روغن، نمک و زعفران) یا نان در کنار گوجه و پیاز کبابی سرو می‌کنند.

5 ترفند چسبیدن کباب کوبیده به سیخ

کباب کوبیده با اینکه یکی از لذیذترین نوع کباب‌های گوشت است، اما طبخ آن می‌تواند برای هرکسی چالش برانگیز باشد. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که با وجود همه تلاش‌هایی که کردید، چرا کباب کوبیده به سیخ نمی‌چسبه؟ نکات ساده اما مهمی وجود دارند که اگر در زمان آماده سازی مواد کباب به آن توجه کنید، گوشت هیچ وقت از سیخ جدا نخواهد شد:

  1. زمانی که دارید پیاز را رند می‌کنید، حتما آب آن را جدا و تنها پیاز رنده شده را به گوشت اضافه کنید. دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از پیاز نیز نه تنها باعث بد بو شدن غذا می‌شود، بلکه سبب وار رفتن گوشت نیز خواهد شد.
  2. یکی ترفندهای مهم برای چسبندگی گوشت به سیخ کباب، رعایت اصل میزان چربی موجود در مواد است. یکی از توصیه‌های رستوران صفری، از بهترین کبابی در تهران، این است که برای تهیه کباب کوبیده از گوشت مغز ران و شکمبه استفاده کنید. برای پخت یک کباب کوبیده، مخلوط گوشت باید دارای بخش چرب و خشک باشد. برای اینکه گوشت از روی سیخ وا نرود باید، نسبت چربی کمتری یا بیشتری داشته باشد.
  3. ادویه چیزی است که کباب کوبیده شما را لذیذ و خوش طعم می‌کند. نمک، فلفل سیاه و سماق ادویه‌های اصلی کباب کوبیده هستند. دقت داشته باشید که اضافه کردن زردچوبه می‌تواند ریسک بزرگی باشد، چراکه زردچوبه معمولا باعث نچسبیدن و وا رفتن گوشت خواهد شد. اگر علاقه به اضافه کردن زردچوبه به کباب دارید، مقدار کمی استفاده کنید تا قوام گوشت از بین نرود.
  4. اما اگر می خواهید بدانید چرا کباب کوبیده به سیخ نمی چسبه باید بدانید که یکی از مهم‌ترین بخش‌های طبخ کباب کوبیده، نگهداری مواد مخلوط شده در یخچال برای چند ساعت است. در این حالت به اصطلاح گوشت «بیات» می‌شود و دیگر در زمان به سیخ کشیده شدن، نخواهد ریخت. با قرار دادن گوشت در یخچال برای حدود 4 تا 5 ساعت مغز گوشت کاملا سرد خواهد شد.
  5. ورز دادن نیز از مهم‌ترین ترفندهایی است که باید به خوبی بلد باشید. مخلوط گوشت، پیاز و ادویه را باید ورز بدهید تا گوشت حالت چسبندگی به خود بگیرد. زمانی که کباب‌ها را به سیخ گرفتید، بهتر است جهت چسبندگی بیشتر مجددا برای مدت کوتاهی در داخل یخچال یا فریزر قرار دهید.

جمع بندی

در صورتی که می­خواهید کبابی خوش­طعم و فوق­العاده برای خود تهیه کنید، باید رازهای تهیه این غذای خوشمزه را بیابید. ضمن آنکه می­توانید در رستوران صفری ، طعم خوش کباب سنتی ایرانی را همراه با نانی تازه، بچشید.